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  • Publication
    Energy calibration of a Rowland circle spectrometer for inverse photoemission
    (2019-11-21)
    Esparza, Rolando
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    Hevia, Samuel
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    Veyan, Jean F.
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    Bartynski, Robert
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    Organic nitrogen plays a significant role in the fermentation performance and production of esters and higher alcohols. This study assessed the use of yeast protein hydrolysate (YPH) as a nitrogen source for grape must fermentation. In this study, we prepared an enzymatic protein hydrolysate using yeasts recovered from a previous fermentation of wine. Three treatments were performed. DAP supplementation was used as a control, while two YPH treatments were used. Low (LDH) and high degrees of hydrolysis (HDH), 3.5% and 10%, respectively, were chosen. Gas chromatography and principal component analysis indicated a significant positive influence of YPH-supplementations on the production of esters and higher alcohols. Significantly high concentrations of 3-methyl-1-penthanol, isoamyl alcohol, isobutanol, and 2-phenylethanol were observed. Significant odorant activity was obtained for 3-methyl-1-pentanol and ethyl-2-hexenoate. The use of YPH as nitrogen supplementation is justified as a recycling yeasts technique by the increase in volatile compounds.
  • Publication
    El papel de la filosofía de la educación en la formación inicial docente: Tensiones entre el discurso y la praxis1
    (2020-01-01)
    Santa María, Andres
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    Resumen En este artículo se examina el papel de la enseñanza de la filosofía de la educación en la formación inicial docente, tomando como punto de partida la tensión que es posible notar entre, por un lado, el discurso de la mayoría de las facultades encargadas de preparar profesores, que rescatan la necesidad de formar docentes críticos y reflexivos, y, por otro lado, la praxis de la formación docente que parece tener un acento marcadamente técnico. Ante este escenario, se argumenta para mostrar (1) que la filosofía de la educación sí resulta atingente en el contexto de la formación inicial docente, (2) que lejos de desempeñar una función meramente complementaria en dicha formación, ésta debe cumplir un papel fundamental y, por tanto, articulador de los diversos saberes y competencias propios de un profesor, y (3) que de nada sirve defender el valor fundamental de la filosofía de la educación, si éste no es comprendido como tal por los futuros profesores, por lo que resulta vital pensar cuidadosamente los contenidos, metodologías y momentos adecuados para impartir esta materia.